Terugblik op 20 jaar Autowereld.com met Hans

Ter gelegenheid van de lancering van de zevende generatie van Autowereld.com – begin deze week – kijken we samen met Hans Winter terug naar hoe het ooit begon. “Ik ben het klassieke voorbeeld van een start-up op de zolderkamer.”

Voor Hans begon het ondernemerschap 20 jaar geleden met Autowereld.com. Op een zolderkamer in woonwijk de Barsbeek in Zwartsluis broedde de toen 13-jarige Hans het idee uit voor een autonieuwswebsite. En dat groeide uit tot veel meer.


Foto: Hans Winter (midden), samen met Jürgen van Dijk en Nadja Stegeman die beiden een groot aandeel gehad hebben in het ontwerp (Nadja) en de ontwikkeling (Jürgen) van de nieuwe site.

Voor Hans was de liefde voor auto’s zo groot dat hij er ook echt alles van wilde weten. Maar in zijn ogen schoten de automagazines daarin tekort. “Veel magazines kwamen maar eens per maand uit en brachten dan het autonieuws. Dat was dus oud nieuws. En bladen die wel vaker verschenen besteedden maar minimaal aandacht aan het nieuws. Eén klein fotootje van een nieuw model, dat was voor mij veel te minimaal”. En zo kwam Hans op het idee om het nieuws op internet te gaan zetten. Actueel en compleet. Met veel foto’s en heel veel informatie. Op 3 november 1998 registreerde Hans de domeinnaam www.autowereld.com en startte daarmee de allereerste auto(nieuws)site van Nederland.

Internet in de kinderschoenen

Tot diep in de nacht speurde Hans naar nieuws. Op de sites van autofabrikanten, in magazines en in kranten. De foto’s werden ingescand en van de verschillende bronnen werd één compleet verhaal gemaakt. “Je moet je voorstellen dat in die tijd het internet echt nog in de kinderschoenen stond. Talloze automerken hadden nog niet eens een site en de officiële berichtgeving vanuit de autofabrikanten kwam per post. De foto’s moest je dus zelf digitaliseren”.

In korte tijd ontwikkelde Autowereld.com zich tot een grote speler. De site bouwde Hans langzaam maar zeker uit en de bezoekersrecords sneuvelden week na week. Wat begon met een paar bezoekers per dag groeide al snel door naar vele duizenden. Op het hoogtepunt zat Autowereld.com rond de half miljoen maandelijkse bezoekers.

Start Active Creations

De activiteiten van Hans bleven niet ongezien in Zwartsluis. Meerdere ondernemers klopten bij de jonge ondernemer aan met de vraag of hij ook voor hen een website kon bouwen. Natuurlijk wilde Hans dat wel, want in Autowereld.com ging veel plezier en tijd zitten, maar geld werd er nog niet mee verdiend. Hij zag het als de ultieme gelegenheid om wat inkomsten te genereren en dat weer in zijn Autowereld.com te investeren. De oprichting van Active Creations was in die tijd voor Hans dan ook puur een formaliteit. Een inkomstenbron om zijn Autowereld.com groot te maken.

Tweemaal website van het jaar

En groot is Autowereld.com geworden. De site is twee keer verkozen tot ‘Website van het jaar’ in de categorie ‘Automotive’ en behaalde tal van andere onderscheidingen. In de tussentijd vlogen Hans en zijn collega’s de hele wereld over om in de nieuwste auto’s te mogen rijden en een kijkje achter de schermen te mogen nemen bij autofabrikanten. De naam Autowereld.com werd in één adem genoemd met bekende Nederlandse automedia en er gingen voor de piepjonge ondernemer deuren open die voor bijna ieder ander gesloten bleven. “Ik ben op plekken geweest waar velen alleen maar van kunnen dromen.”, zo vertelt Hans. “Mijn leven is jarenlang geweest als in een jongensboek. In mijn geval ook nog eens een heel jonge jongen in een wereld vol oude mannen. En vanzelfsprekend heb ik mij daar enorm tussen moet knokken. Maar dat ik alles vanaf de grond af aan helemaal zelf heb opgebouwd maakt mij enorm trots. Zeker als ik bij een moment als deze terugblik op hoe het allemaal tot stand is gekomen”, zo vertelt Hans. “En al ik dan ook terugdenk aan hoe er over internet gedacht werd. Als ik in de beginjaren bij een autofabrikant of importeur aanklopte voor informatie keken ze me lacherig aan. ‘Internet? Dat is een trend, daar werken wij niet aan mee’, was hun antwoord.”.

Teamwork

Inmiddels heeft de tijd wel anders bewezen. En is er bij Hans ook het nodige veranderd. Waar de focus ooit op Autowereld.com lag is die volledig naar Active Creations gegaan. “Je moet keuzes maken. Ik ben er echt van overtuigd dat je maar één ding echt goed kunt doen. En daarom heb ik na jaren twijfelen uiteindelijk de keuze gemaakt om voor Autowereld.com een ander pad te kiezen en de focus op Active Creations te leggen. De redactie van de site wordt nu volledig gedaan door de redacteuren van automagazine Auto Review in Nijmegen en dat opent ook weer nieuwe deuren.”. En waar Hans in de beginjaren de site helemaal zelf ontwikkelde – van het design tot programmeerwerk – daar heeft nu een heel team van Active Creations aan de wieg gestaan van de zevende generatie van Autowereld.com.

Benieuwd naar de nieuwe site? Bekijk het op www.autowereld.com

Blog | Blijf op de hoogte

Vanuit onze passie voor het versterken van merken, delen wij graag onze kennis op het gebied van marketing en communicatie met jou.

Bouwbedrijf G. Rook en Active Creations #bouwen samen# verder
Nieuws

Bouwbedrijf G. Rook en Active Creations bouwen samen verder

Ontdek meer
​We gaan #verhuizen# naar De Grote Kranerweerd
Nieuws

​We gaan verhuizen naar De Grote Kranerweerd

Ontdek meer
Active Creations #hoofdsponsor# Gondelvaart Belt-Schutsloot
Nieuws

Active Creations hoofdsponsor Gondelvaart Belt-Schutsloot

Ontdek meer
advertenties beursstands boekwerk cadeaubonnen folders-brochures fotografie identiteiten-huisstijlen intranet-crm kalenders menukaart nieuwsbrieven plus pr promotie-acties promotiemateriaal signing-autoreclame video-animatie websites