Active Creations is jarig; zo versterken we al 20 jaar merken!
Twintig jaar Active Creations. 26 januari 2021 staat al lange tijd met een dikke rode stift omcirkeld in onze, euhum, digitale agenda’s. Wat hadden we ons jubileum graag groots willen vieren, samen met de officiële opening van ons inspirerende nieuwe onderkomen. Dat zit er nú helaas niet in. Toch laten we ons jubileum niet ongemerkt voorbijgaan! Directeur Hans Winter blikt terug op twee decennia actieve creaties, waarmee we ontzettend veel prachtige merken mochten versterken.
Een zolderkamer aan de Stroombeek in Zwartsluis; het was de plek waar de toen 16-jarige Hans Active Creations begon. Hij wilde ondernemers helpen met het bouwen van hun bedrijfswebsites. De tiener deed dat naast zijn op dat moment grootste passie: het runnen van autowebsite Autowereld.com, waar hij in 1999 al mee startte.
Uniek
“Ik kreeg steeds vaker de vraag van ondernemers of ik ook niet voor hen zo’n mooie site kon bouwen”, legt Hans uit. “In het begin was het een manier om inkomsten te genereren voor de groei van Autowereld. Dat was toen echt mijn doel, daar lag mijn hart. Daarmee kon ik me onderscheiden. Van webbureaus als Active Creations zouden er wel honderden komen, was mijn idee.”
Volledige websites
Dat bleek inderdaad het geval. Toch merkte de jonge ondernemer dat hij zich ook met Active Creations duidelijk kon onderscheiden. “Ik kreeg terug hoe fijn ondernemers het vonden dat ik de zorg voor een goede website uit handen nam”, legt hij uit. “Maar veel van hen worstelden ook met de teksten en foto’s. Ze moesten die in hun avond- of weekenduren maken, maar kwamen daar alsnog niet aan toe. Ik had daar door Autowereld.com veel ervaring mee en bood aan hen ook daarmee te helpen. Zo leverde ik dus uiteindelijk volledige bedrijfswebsites op. Terwijl ondernemers gewoon konden doen waar zíj goed in waren.”
Meer ruimte en personeel
Zo breidden de werkzaamheden in de loop der jaren steeds verder uit, alsook de behoefte aan meer ruimte en mankracht. Van de zolderkamer verkaste Hans in 2005 naar het pand van de voormalige boekhandel Driessen aan de Stationsweg in Zwartsluis. Maar het was het prachtige onderkomen aan de Mastenmakersstraat waar Active Creations vanaf 2013 echt tot volle wasdom kwam. Bijgestaan door broer Corné Winter, Kim Koning en Jürgen van Dijk.
“Dat was een enorme stap”, vertelt Hans. “We wilden ondernemers nu echt volledig gaan ontzorgen op marketinggebied. Zij gingen lekker aan de slag, terwijl wij hun bedrijf op de kaart zetten. Ik had uitgerekend dat ik hier, inclusief de bovenverdieping, wel tien man personeel kwijt kon. Hier kon ik een heel leuk bedrijf opbouwen. Heel veel groter was ook niet nodig, dacht ik toen.”
Opschalen van de dienstverlening
Maar Active Creations én zijn klanten bleven doorgroeien. “Wij, maar ook onze klanten, kregen steeds meer de behoefte om onze dienstverlening op te schalen”, verduidelijkt Hans. “Het was tijd voor de volgende stap. We breidden uit met producten als signing, drukwerk en relatiegeschenken, maar bovenal werkten we aan marketingplannen, identiteiten en campagnes. We wilden een merk écht in de markt zetten, in plaats van zo maar wat marketinguitingen.”
Ook intern veranderde er veel bij Active Creations. “Ons motto naar klanten was altijd dat iedereen moet doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt”, zegt Hans. “Maar zelf deden we dat nog niet altijd. Sommigen van ons hadden dubbele of driedubbele functies. Gaandeweg kregen we binnen ons team steeds meer echte specialisten en groeide dus ook het personeelsbestand.”
Inspirerend nieuwbouwpand
Het logische gevolg was dat ook het pand aan de Mastenmakersstraat te klein werd. Meerdere afspraken tegelijkertijd plannen was er eigenlijk niet mogelijk, zonder ook uit te wijken naar de kantine. Dus smeedden Hans en het team plannen om een nieuw, inspirerend onderkomen te laten bouwen aan De Grote Kranerweerd. In augustus 2020 openden zij daar trots de deuren.
“In alle opzichten was het een fantastische stap”, kijkt Hans terug. “Deze unieke locatie biedt zo veel meer werkplezier, sfeer en beleving. Ik zie het ook aan de reacties van klanten die hier komen. Het idee was altijd dat het een feest moet zijn om bij ons over de vloer te komen. Dat kunnen we hier nu ook echt creëren. Met meerdere ruimten voor identiteitssessies, brainstormsessies, een werkplaats voor fotoshoots en signingwerkzaamheden en goede parkeergelegenheid. Het is een grote sprong voorwaarts. Ik geniet echt van de energie, dynamiek en chemie als ik hier binnenloop.”
Later dit jaar een feest?
En
toen was het januari 2021, middenin een coronalockdown. Ons jubileum
vieren zit er momenteel niet in. Toch kijkt Hans met plezier vooruit.
“Active Creations voelt voor mij nog steeds aan als een jong en nieuw
bedrijf. Enthousiast, creatief en betrokken. Maar ook doordacht en
doeltreffend, waarbij we voor het resultaat gaan. Ondanks deze moeilijke
periode groeien we nog steeds. We zijn onze trouwe klanten dan ook erg
dankbaar dat zij dat mogelijk maken. En er is meer aanstaande om onze
klanten nóg verder te kunnen ontzorgen binnen onze filosofie.” Met een
lach: “Dat maken we binnenkort bekend.”
Stiekem is er de hoop
ergens na de zomer alsnog een jubileum- en openingsfeest te kunnen
vieren met onze klanten. Hans: “Om hen onze fantastische locatie te
laten zien, maar vooral ook om hen te bedanken.”