Het onzichtbare zichtbaar gemaakt voor OBZ!
Het was een lang gekoesterde wens: een Open Bedrijvendag in ons eigen mooie dorp. Samen met Ondernemerskring Zwartsluis (OKZ) maakten we deze wens werkelijkheid, op 8 juni 2024. Naast dat we als AC nauw betrokken waren bij de organisatie, verzorgden we de complete aankleding en marketing voor dit event. Zo maakten we ‘het onzichtbare zichtbaar’!
Zoals altijd startten we dit merktraject met een identiteitssessie in onze Merkmakerij. De aanvliegroute was wel anders dan we gewend zijn, omdat Open Bedrijvendag Zwartsluis (OBZ) als merk nog een onbeschreven blad was. Samen met de OKZ gaven we deze vorm tijdens de identiteitssessie.
Merkidentiteit
De uitkomsten schreef onze tekstschrijver uit in een pakkend merkverhaal. Natuurlijk speelde het water daarin een belangrijke rol, gezien de grote hoeveelheid watersport gerelateerde bedrijven in Zwartsluis. Maar ons dorp heeft zoveel meer te bieden, waar veel mensen geen weet van hebben. Bedrijven waar je normaal gesproken ook niet zomaar even binnenwandelt. Zo kwamen we op de slogan ‘Maakt het onzichtbare zichtbaar’.
Logo en huisstijl
Met het merkverhaal als blauwdruk ging onze grafisch vormgever aan de slag met het ontwerp van logo en huisstijl. Dit werd een kleurrijk geheel, waarin het concept ‘het onzichtbare zichtbaar’ mooi tot uiting komt. Gesloten symbolen openen zich, waarmee bedrijvigheid zichtbaar wordt.
Website en aankleding
Logo en huisstijl voerden we door op een geheel nieuwe website, die we voor OBZ bouwden. Daarop ook een plattegrond met alle 30 (!) deelnemende bedrijven. Zij kregen van ons onder meer beachflags, programmafolders en social media-berichten, om OBZ zelf goed onder de aandacht te brengen. Daarnaast ontwierpen we meerdere spandoeken, die in Zwartsluis en omgeving te zien waren.
Organisatie, contentmarketing en PR
Ook droegen we ons steentje bij aan de organisatie van deze eerste OBZ. We onderhielden het contact met de deelnemers, verstuurden hen mailings met belangrijke info en organiseerden infoavonden. Verder namen we de fotografie op de dag zelf en contentmarketing voor onze rekening, door alle socials op de OBZ-kanalen te verzorgen. En stuurden we persberichten naar de lokale media, om het bereik nog verder te vergroten. Tot slot kreeg OBZ ruim aandacht in magazine ‘Trots op Zwartewaterland’.
Onze eigen deelname
Natuurlijk deden we ook zelf als bedrijf mee aan OBZ. Bezoekers konden bij ons dé 3 pijlers onder een sterke merkidentiteit ontdekken, tijdens evenzoveel puzzelopdrachten. We hadden onze Merkmakerij binnen en buiten creatief aangekleed, met o.a. lifesizers (levensgrote borden) van onszelf, routingpijlen en informatieborden. Daarnaast kregen bezoekers een speciaal voor deze gelegenheid geschreven en ontworpen Merkmakersboek.
Een groot succes
Al met al een erg drukke periode dus, waar we met heel veel plezier en voldoening op terugkijken. Te meer omdat deze eerste Open Bedrijvendag Zwartsluis een groot succes werd, met een prachtig aantal deelnemers én bezoekers. Op naar 2026, wanneer de tweede editie plaatsvindt!
Dit project is gerealiseerd door
Maarten
Webdeveloper
Mirjam
Projectcoördinator
Marketeer
Nadja
Grafisch ontwerper
Webdesigner
Wilko
Grafisch ontwerper
Fotograaf
Bas
Tekstschrijver &
Podcastmaker
Hans
Merkstrateeg