‘Active heeft heel goed onze stijl en identiteit gevangen’
Energiek Zwartewaterland is een bevlogen club vrijwilligers, die zich inzet voor een energieneutrale gemeente. Hoe? Door samen met inwoners te investeren in grote aantallen zonnepanelen op bedrijfsdaken. De coöperatie klopte bij ons aan voor een upgrade van haar uitstraling en communicatie. “Vanuit een doe-het-zelf-website hebben we een echte professionaliseringsslag gemaakt”, vertelt voorzitter John Bakker. “Er ligt nu een basis waarmee we volgende stappen kunnen zetten.”
Hiermee versterkten we Energiek ZWL
- Identiteitssessie & merkverhaal
- Logo & huisstijl
- Webdesign
- Websiteteksten
- Fotografie
- Websitebouw
Energiek Zwartewaterland startte in 2018. Sindsdien initieerden de vrijwilligers twee lokale zonnestroomprojecten. “We geloven sterk in het concept bewonersinitiatieven”, legt de voorzitter uit. “Maar we liepen ertegenaan dat we zelf niet handig onze boodschap overbrachten. Onze basiscommunicatie was ontoereikend. We hadden een sympathieke doe-het-zelf-website, maar qua uitstraling was er wat te winnen. Als we onze boodschap goed over de bühne wilden brengen, moest het professioneler.”
Samenwerken met een lokale partij
De energiecoöperatie was al bekend met Active Creations, vertelt John. “Zo wist ik dat ze ervaring hadden met het thema verduurzaming. Daar kwam bij dat we graag wilden samenwerken met een lokale partij. We waren het er snel over eens dat dat Active Creations moest worden.”
Ook graag jóuw merk versterken?
Vraag een kennismakingsgesprek aan!
De ID-sessie als ankerpunt
De eerste stap in het traject was een identiteitssessie in onze Merkmakerij. “Aanvankelijk voelde dit wat dubbelop, omdat we al een vrij uitvoerig intakegesprek hadden gehad”, vertelt John. “Daarin hadden wij wellicht wat meer afgeremd mogen worden. Maar de identiteitssessie was zeker een goed ankerpunt. Het mooie van de sessie en zijn methodiek is dat je vragen krijgt met een andere invalshoek dan je zelf had kunnen bedenken. Het helpt je om explicieter na te denken over je uitgangspunten. We waren ook blij met het merkverhaal dat er uitrolde.”
Verrast door huisstijl en logo
Dat gold ook voor de nieuwe huisstijl en logo, geeft John aan. “We waren heel positief verrast. Heel anders dan wel zelf hadden kunnen bedenken. Active heeft een bepaalde smaak bij ons gevonden, waarvan we ons van tevoren niet expliciet bewust waren. Dat hele creatieve proces vonden we heel leuk. Ook fijn was dat de ontwerper niet als professional in haar ivoren toren zat, maar openstond voor kleine bijstellingen. Er was ruimte voor dialoog.”
Goede structuur, met duidelijke stappen
Ook over het projectmatige proces was Energiek Zwartewaterland goed te spreken. “Van tevoren had Active een goede structuur neergezet in de offerte”, legt John uit. “Wij zijn een maatschappelijk clubje vrijwilligers. Die structuur, met duidelijke stappen en een financieel perspectief, gaf ons houvast. We hadden ook het gevoel dat Active het hele project goed in de klauwen had, met steeds ook tussenopleveringen. Iets minder sterk was het administratieve deel, waarbij de factuur een paar keer naar het verkeerde mailadres werd gestuurd.”
Overall is John ‘heel blij’ dat ze Active hebben ingeschakeld. “Ze hebben echt heel goed aangevoeld wat onze stijl en identiteit zijn. Welke stappen we ook willen nemen - bijvoorbeeld nieuwe vrijwilligers werven, nieuwe deelnemers interesseren of de politiek informeren -, het is fijn dat we daarvoor nu een professioneel platform hebben.”
Meer over Energiek Zwartewaterland
Meer weten over deze mooie duurzame club en wat wij voor hen realiseerden? Bekijk de case via onderstaande link!
Terug naar het overzicht