Stijg met jouw merk boven de verschillen uit en kies voor eenheid
Wie boven de verschillen uitstijgt, ziet de eenheid. En leeft ernaar! Het was de Chinese filosoof Tsjwang-tse die deze wijze woorden zo’n 2.300 jaar geleden uitsprak. Een gezegde dat anno 2022 nog niets aan kracht heeft verloren. Kijk alleen al naar de polariserende coronaperiode van de afgelopen twee jaar. Het sluit daarnaast perfect aan bij 1 van de 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Namelijk ‘eenheid’. Wat het inhoudt en hoe we het kunnen toepassen bij het versterken van jouw merk? We leggen het je uit!
‘Eenheid’ was het
laatste principe dat Cialdini bedacht. De oud-hoogleraar Psychologie en
Marketing noteerde er aanvankelijk zes in zijn invloedrijke boek
‘Influence: The Psychology of Persuasion’ uit 1984. Namelijk: schaarste,
wederkerigheid, sociale bewijskracht, autoriteit, sympathie en
commitment & consistentie. Ze werden gretig omarmd door marketeers,
die ze inzetten om (potentiële) klanten positief te beïnvloeden in hun
keuze. Treffende voorbeelden zijn websites als Coolblue en Booking.com,
zoals je in onze Cialdini-introductieblog kon lezen.
Jarenlang verscholen
De
inmiddels 76-jarige ‘Godfather of Persuasion’ vond zijn zes principes
jarenlang toereikend genoeg om de belangrijkste manieren van
beïnvloeding in te vatten. In 2016 kwam daar echter verandering in. 32
jaar na de verschijning van zijn bestseller presenteerde hij het zevende
principe: ‘eenheid’. Niet vanwege een nieuw cultureel fenomeen of een
technische verandering, zoals Cialdini zelf schrijft. “Maar omdat het
principe zich jarenlang verschuilde onder de oppervlakte van mijn
onderzoeksdata.”
Wat houdt het Cialdini-principe ‘eenheid’ in?
Maar
wat houdt het principe ‘eenheid’ dan precies in? De mens is een sociaal
kuddedier. We horen graag ergens bij. Denk aan medewerkers van een
bedrijf, liefhebbers van carnaval, een groep vrienden of inwoners van
een land. Op verschillende manieren delen we een ‘wij-gevoel’. Een
gevoel van eenheid.
Creatieve eenheid
Ook bij Active Creations zoeken we continu de eenheid en saamhorigheid. Ontwerpers, schrijvers, webdevelopers, projectmanagers, videomakers, fotografen, officemanagers en online marketeers; iedereen draagt met zijn eigen talent en passie bij aan het versterken van merken. Dat doen we ook altijd sámen met onze klanten. Alsof het ons eigen merk is. We bereiken zo veel meer dan wanneer ieder zijn eigen weg zou gaan. Het is ook nog eens een stuk gezelliger!
Hoe passen we ‘eenheid’ toe in marketing?
Het beïnvloedingsprincipe ‘eenheid’ kunnen we op verschillende manieren toepassen in marketing. De makkelijkst toepasbare is het inspelen op een sportevenement dat breed gedragen wordt in de samenleving. Tijdens een EK of WK Voetbal bijvoorbeeld komen we gemoedelijk samen in de kroeg of bij iemand thuis om het Nederlands elftal in actie te zien. Sámen beleven we het Oranjegevoel. Of zoals André Hazes ooit zong in ‘Wij houden van Oranje’:
Samen zijn we sterk
Eendracht maakt machtig
Hoe een klein land groot kan zijn
Is dat niet prachtig
Hoe jouw merk hierop kan inspelen? Bedenk bijvoorbeeld een ludieke actie die jouw product of dienst verbindt met het (voetbal)evenement. Door je als ondernemer te scharen achter de krachtige eenheid en dit ook uit te dragen, vergroot je de kans dat mensen zich identificeren met jouw merk. Je wordt zo ‘één van ons’. En mensen kiezen nu eenmaal eerder voor iets dat ze kennen, vertrouwen en dichtbij hen staat.
Voorkom ‘marketing-schwalbes’
Daarbij is het wél belangrijk dat je dat op een authentieke manier doet, die past bij jouw merk. Heb je helemaal niks met voetbal, maar meld je op social media hoe fantastisch je de prestaties van het Nederlands elftal vindt? Dan maak je eigenlijk een ‘marketing-schwalbe’, om in voetbaltermen te spreken. Je probeert mensen iets wijs te maken voor eigen gewin, terwijl het niet strookt met de realiteit. Je creëert een beeld van jouw merk dat niet overeenkomt met wie je écht bent. Vroeg of laat gaat dat tegen je werken.
Beluister ook onze podcast over ‘eenheid’
Hoewel ‘eenheid’ dus jarenlang onder Cialdini’s radar bleef, is het principe niet minder krachtig dan de andere zes. Wil je nog meer achtergrondinfo en voorbeelden van het principe eenheid? Luister dan onder meer op Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts onze Merkversterkende Podcast over ‘Active Cialdini’, die Hans, Corné en Bas over dit onderwerp opnamen. Of beluister hem hieronder:
Wil
je graag met ons sparren over het (verder) versterken van jouw merk? Je
bent van harte welkom in onze Merkmakerij in Zwartsluis.