Zo trek je het juiste personeel aan (én behoud je dat ook)!
Vrijwel ieder bedrijf loopt er tegenaan: de grote krapte op de arbeidsmarkt. Het maakt het vinden van de perfecte match met openstaande vacatures een flinke opgave. Terwijl je je waarschijnlijk suf adverteert in kranten en/of de hulp inschakelt van dure recruiters. Maar hoe zorg je dat jouw bedrijf boven het personeelzoekend maaiveld uitsteekt? En dat de juiste mensen uiteindelijk voor jou (blijven) kiezen? We helpen je daar graag bij!
De schaarste aan vakmensen heeft niet alleen invloed op het vullen van openstaande vacatures. Het zet ook druk op je huidige personeelsbestand. De banen liggen immers voor het oprapen. Zo kan het zomaar gebeuren dat jarenlange kennis en ervaring hand-in-hand bij jou de deur uitlopen. Waarmee je zoektocht naar het juiste personeel nóg lastiger wordt.
Een personeelstekort kan leiden tot stagnerende bedrijfsgroei, ontevreden klanten en een hoge werkdruk bij de overgebleven medewerkers. Die kijken op hun beurt misschien ook weer een deurtje verder. Een sneeuwbaleffect ligt op de loer!
Stop de sneeuwbal!
Hoe voorkom je dat die sneeuwbal immens groot wordt? Of beter nog: dat de sneeuwbal überhaupt gaat rollen? Het antwoord ligt in een doordacht plan voor personeelsbinding. Effectieve marketing die zowel naar buiten (potentiële medewerkers) als naar binnen (je huidige medewerkers) toe is gericht. Marketing die je merkidentiteit centraal stelt en een echt wij-gevoel creëert. Zo ontstaat trots om voor je bedrijf te (blijven) werken!
Marketing voor personeelswerving
Maar waar bestaat deze ‘effectieve marketing’ dan uit? Voor personeelswerving kun je denken aan:
- Een eigen werken bij-site
Deze bestaat naast je hoofdsite en is helemaal gericht op het werven van nieuwe medewerkers. Het voordeel is dat je zo de verschillende doelgroepen (klanten vs potentiële medewerkers) duidelijk kunt scheiden. En je communicatie daar helemaal op kunt afstemmen.
Op de werken bij-site belicht je je merkidentiteit en meerwaarde, verpakt in een pakkend concept. We creëren krachtige employer branding, waardoor een kandidaat weet waarom hij of zij nu juist bij jóuw bedrijf aan de slag moet gaan. Natuurlijk schrijven we ook graag de afzonderlijke vacatureteksten. Daarnaast adviseren we je om verhalen van medewerkers te plaatsen. Zij vertellen waarom het zo mooi is om voor je bedrijf te werken.
Uit ervaring weten we dat dergelijke websites erg goed werken. Zo maakten we al werken bij-sites voor Accrete, WarmteMeesters, Breman Machinery en Rook Pijpleidingbouw.
- Een pakkende wervingscampagne
We voeren regelmatig veelomvattende campagnes uit, waarbij ook jouw merkidentiteit weer centraal staat. Hiermee zetten we verschillende marketingmiddelen in om een doel te behalen. In dit geval: het vinden van de juiste mensen! Met een wervingscampagne zorgen we dat ze niet meer om je bedrijf heen kunnen. We werken daarbij vanuit een pakkend concept, dat we zowel in tekst als beeld laten terugkomen. Dat kan bijvoorbeeld via:
- Posts op je social media-kanalen
- Advertenties in kranten/magazines of op social media
- Free publicity, zoals een persbericht
- In het oog springende posters in abri’s
- Een speciale werken bij-podcast, waarin jouw bedrijf volledig in de spotlights staat
- Een vliegtuigspandoek, die jouw boodschap op een ludieke manier toont.
Marketing voor personeelsbehoud
Je maakt je bedrijf zo woest aantrekkelijk om voor te werken. Met interne marketing vergroot je de kans dat dat ook zo blijft! Houd je medewerkers op de hoogte van bedrijfsontwikkelingen, neem hen mee naar die stip op de horizon en leer hen jullie bedrijf nóg beter kennen. Dat kan bijvoorbeeld met:
- Een periodiek magazine
Interviews met medewerkers, verhalen van de directie, het laatste nieuws. Dat alles ondersteund met krachtige fotografie. Met een eigen magazine creëer je een hoogstaande beleving van je merk.
- Interne online mailing
Wil je het iets kleinschaliger aanpakken? Dan is een nieuwsbrief in jullie huisstijl naar medewerkers eveneens een sterk instrument.
- Podcast
Ook een interne podcast is een erg leuke, persoonlijke en informatieve manier om je personeel op de hoogte te houden. Zie het als een nieuwsbrief in audiovorm!
- HR-applicatie
In een op maat gemaakte HR-webapplicatie plaats je alle belangrijke documentatie omtrent je bedrijf. Denk aan je personeelshandboek en pensioenplannen. Dit vergroot de transparantie en het gemak waarmee medewerkers hun interne vraagstukken beantwoord krijgen.
- Onboarding van nieuwe medewerkers
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Hoe heet je nieuwe medewerkers welkom in hun eerste werkweek? Bied hen een warm bad, met veel kennismakingsmomenten en een uitgebreid programma? Die eerste indruk zegt veel over je bedrijf. Laat het een goede zijn!
- Interne branding
Tot slot speelt ook de interne branding van je merk een belangrijke rol bij hoe medewerkers je bedrijf ervaren. Zorg dat ze werken in een inspirerende omgeving. Maak jullie merk tastbaar, door je logo en huisstijl door het hele kantoor zichtbaar te maken.
Sparren over de mogelijkheden?
Je ziet het, personeelsbinding is veel meer dan een platte vacaturetekst op je website. Helemaal in een tijd waarin mensen naar veel méér kijken dan alleen het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Wil je een keertje sparren over personeelsbinding? Leuk! Neem contact op met Karsten via karsten@activecreations.nl of 085 - 023 99 23.