'Verrijk je Wijk'-campagne gemeente Zwartewaterland
Burgers meer betrekken bij de politiek. Het is een veelgehoorde wens. Met de gemeente Zwartewaterland gingen wij daar actief mee aan de slag. Samen werkten we de campagne ‘Verrijk je wijk’ uit. Een campagne die inwoners oproept om leefbaarheidsplannen voor hun buurt in te dienen en te presenteren. De beste plannen worden beloond met leefbaarheidscheques, zodat de initiatiefnemers deze ook daadwerkelijk uit kunnen voeren.
Voor de gemeente Zwartwaterland creëerden we tijdens een creatieve brainstormsessie een naam voor de campagne, een idee voor de visuele uitwerking en een plan voor de benodigde communicatiemiddelen.
Concept 'Verrijk je Wijk'
Daar rolde het concept ‘Verrijk je wijk’ uit dat we met een eigen logo en huisstijl en een levensgrote pin zichtbaar maakten in de drie kernen Hasselt, Zwartsluis en Genemuiden en de buitengebieden van de gemeente.
Met die levensgrote pins zetten we eerdere indieners van leefbaarheidsplannen op de foto. Een shoot die we in de kernen en buitengebieden organiseerden. De beelden gebruikten we weer in alle communicatiemiddelen die we ontwikkelden: Met posters, roll-up banners en advertorials vroegen we offline aandacht om leefbaarheidsplannen in te dienen. Met meerdere posts op social media deden we online hetzelfde.
Website
Via beide wegen riepen we burgers op om naar de website leefbaarzwartewaterland.nl te gaan. Dat online visitekaartje ontwikkelden we om inwoners van Zwartewaterland alles te vertellen over waar hun plan aan moet voldoen, waar zij deze in kunnen dienen en hoe de chequewinnaars uiteindelijk worden gekozen. Net als alle communicatiemiddelen voorzagen we ook de website weer van logo en huisstijl, zodat er een eenduidig, herkenbaar en sterk concept ontstond.
Dit project is gerealiseerd door
Jill
Projectcoördinator
UX/UI ontwerper
Wilko
Grafisch ontwerper
Fotograaf
Kyra
Projectcoördinator
(Content)marketeer
Martijn
Merkmaker
Tekstschrijver